OTVARANJE VELIKE IZLOŽBE FOTOGRAFIJA „TOO MUCH PHOTOGRAPHY“ U KULTURNOM CENTRU

U galeriji pataćinskog kulturnog centra u petak 13. maja 2022. u 19 časova biće otvorena velika izložba umetničkih fotografija profesora Branimira Karanovića „Too much photography“ (Tumač fotografije) u organizaciji Foto kino kluba Paraćin.

O izložbi:

Stasavajući početkom sedamdesetih godina XX veka, Branimir Karanović pripadao je generaciji autora koji su doneli novi pogled na fotografski medij i svet oko sebe. Krećući se između crno-bele i kolor fotografije, Karanović se tokom svih ovih godina nikada nije odrekao urbane tematike u cilju istraživanja i prikazivanja paradoksalnih i ironičnih scena, situacija, stanja savremenog društva. Ta težnja u njegovom slučaju biće najuočljivija devedesetih, kada je u kataklizmičnoj situaciji fotografisao predmete buvljaka i deponija, polomljene ili improvizovane koševe, zakrpljene cirade na kolima, znake, stvarajući serije slagalica upečatljivog narativa.
I ova izložba na kojoj su predstavljeni radovi starije i novije produkcije ukazuje upravo na paradokse i anomalije društva u tranziciji. Kao i predhodne poput Multiplikacije ili Patch Works i ona nudi niz pitanja, na koja se ne može dati jedan ili jednostavni odgovor. Samo ovoga puta ta pitanja se ne odnose samo na društvenu pozornicu, već i na samu fotografiju. U prvoj seriji fotografija realizovanih u crno-beloj tehnici uz poštovanje osnovnih načela kompozije, Karanović fotografski medij koristi za beleženje, između ostalog predmeta sa buvlje pijace ili deponije. S druge strane jeste ciklus kolor fotografija koji se tematikom slobodno može nadovezati na zapažanje američkog kritičara i istoričara umetnosti Daglasa Krimpa (Douglas Crimp) ’’Dok nam se nekada činilo da slike imaju funkciju u interpretaciji realnosti sada nam se čini, da su je uzurpirali.’’ Od trenutka kada je analogna fotografija mutirala u digitalnu, postalo je očigledno da stvari neće biti iste. Kompjuter, skener, štampač, digitalni fotoaparati, olakšali su ne samo produkciju već i distribuciju fotografske slike. Za umetnike predstavljaju nova sredstva izražavanja i istraživanja. Međutim, u širem kontekstu, onom koji se odnosi na masovnu proizvodnju i potrošnju, fotografija je postala ništa drugo do jeftino, te kao takvo odlično sredstvo u cilju manipulacije i reklamiranja svega i svačega. Od prvih plakata političkih stranaka i bilborda na ulicama preko odeće, obuće, predmeta za savakidašnju upotrebu do fotografija gigantskih dimenzija i jakog kolorita, prisutnim na gotovo svim mestima u gradu, javnim i privatnim zgradama, trgovima, gradskom saobraćaju dovodeći do prezasićenosti slikama i informacijama. I kao u slučaju deponija, buvljaka i njihovih predmeta ili polomljenih koševa i znakova društvo se prilagodilo i ovom, vizuelnom zagađenju.

                                                                                           Jelena Matić
                                                                                                       teoritčar umetnosti i medija

O autoru:

Branimir Karanović rođen je 1950. godine u Beogradu. Diplomirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti 1974. godine u Beogradu. Magistrirao grafiku 1976. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Od 1978. do 1997. godine predavao je kao profesor fotografije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Od 1997. godine radi kao profesor fotografije na grafičkom odseku Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu. Bavi se grafikom i fotografijom. Aktivno izlaže grafike i fotografije na grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu od 1974. godine. Učestvovao je na preko 250 kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu i priredio 89 samostalnih izložbi. Izložba „Tumač fotografije (Too much photography)“ u Paraćinu je devedeseta po redu. Pored samostalnih izložbi u zemlji, izlagao je u Parizu, Veneciji, Pragu, Solunu, Plovdivu, Sofiji, Zagrebu, Ljubljani, Osijeku i Rijeci.

Ostavite odgovor

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.